Statki morskie to złożone środki transportu sporych rozmiarów, które powinny działać przez długi czas jak samowystarczalne środowisko, cechując się przy tym wysoką niezawodnością. Urządzenia pomocnicza na statku powstały w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania głównego silnika statku, ale również systemów rurociągów i wyposażenia maszyny.
Urządzenia pomocnicze siłowni okrętowych obejmują pompy, sprężarki i dmuchawy do krążącego paliwa, a także słodką i morską wodę wykorzystywaną do chłodzenia systemu niezbędnego do dostarczania powietrza. Jest ono podawane do układu rozruchowego głównego silnika i wykorzystywane do chłodzenia ładowni i do klimatyzacji różnych części statku oraz maszyn chłodniczych.
Charakterystyka urządzeń pomocniczych siłowni okrętowych
Pomocnicze maszyny morskie obejmują również separatory do usuwania wody i innych zanieczyszczeń powstałych z paliwa i oleju, układu kierowniczego maszyny, kabestany, windy kotwicznej, wciągarki do kotwiczenia, cumowania oraz z załadunku. Inne pozycje obejmują wymienniki ciepła używane do skraplania oparów i do podgrzewania i chłodzenia płynów roboczych, takich jak woda, olej, a także filtry do wody morskiej i paliw oraz separatorów wody zęzowej.
Funkcjonowanie urządzeń pomocniczych na statku z podziałem na systemy
Statek można rozsądnie podzielić na trzy odrębne obszary: ładowanie lub cysterny, zakwaterowanie i przedział maszynowy. W zależności od typu każdy statek będzie zakładają różne proporcje i funkcje. Część funkcji związaną z integracją poszczególnych systemów i ich optymalnego działania przejmują urządzenia pomocnicze siłowni okrętowych. Współcześnie na statku znajdują się trzy podstawowe typy instalacji maszyn. Ich indywidualne zalety i funkcje zmieniają się wraz z postępem technologicznym i ulepszeniem w zakresie funkcjonowania. Warto zwrócić uwagę na zoptymalizowanie zmiany energii chemicznej lub jądrowej na energię w innej postaci, do której niezbędne jest zaopatrzenie siłowni w wysokiej jakości sprężarki czy zawory.