Zastosowanie
Pompy wirowe, jednostopniowe, monoblokowe służą do pompowania cieczy w zakresie odporności korozyjnej materiałów użytych do ich budowy. Agregaty FZ stanowią wysoko zunifikowaną rodzinę pomp zatapialnych, których poszczególne odmiany uzależnione są od specyfiki pompowanych cieczy oraz rodzaju i wielkości zanieczyszczeń.
Wyróżniamy cztery odmiany pomp FZ:
FZA –
|
pompa z wielołopatkowym wirnikiem jednostronnie otwartym do pompowania wody, roztworów gnojownicy, fekalii, cieczy zanieczyszczonych, gazujących nie zawierających wytrąceń abrazyjnych o średnicy większej niż 6 mm oraz zanieczyszczeń włóknistych. |
FZB –
|
pompa z wielołopatkowym wirnikiem zamkniętym przeznaczona do pompowania wody i cieczy czystych lub lekko zanieczyszczonych (o gęstości do 1100 kg/m3, lepkość do 200 mm2/s i zawartość piasku do 100 mg/dm3). Może z powodzeniem być używana jako pompa odwadniająca, zasilania awaryjnego, przewałowa. |
Agregaty pompowe FZ mogą być zastosowane między innymi w:
- ogrodnictwie,
- budownictwie,
- gospodarstwach rolnych,
- zagospodarowaniu wody deszczowej,
- w odwadnianiu zalanych obiektów,
- opróżnianiu basenów lub zbiorników.
Dane techniczne
FZA.1 | FZB.1 | ||
wydajność | do 30 m3/h | do 36 m3/h | |
wysokość podnoszenia | do 20 m | do 15 m | |
głębokość zanurzenia | do 10 m | ||
temperatura pompowanej cieczy | do 40oC | ||
gęstość pompowanej cieczy | do 1100 kg/m3 | ||
lepkość pompowanej cieczy | 200 mm2/s | ||
masa | 19,4 ÷ 26,2 kg | ||
moc silnika | 0,55 ÷ 2,2 kW | ||
napięcie | 230 V, 400 V |
Struktura oznaczenia wyrobu
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
a a a | – typ pompy (trzyznakowy) |
b | – typowielkość pompy |
c c | – typowymiar pompy |
d | – wykonanie materiałowe pompy wg punktu WYKONANIE MATERIAŁOWE |
e1 e2 e3 e4 | – wykonanie konstrukcyjne pompy wg punktu WYKONANIE KONSTRUKCYJNE |
h | – kompletność dostaw |
i i i | – dobór agregatu, zakodowany wg wewnętrznych dokumentów producenta |
k | – kosmetyka wyrobu (w przypadku pomp typu FZ, zawsze k = 1) |
Materiały stosowane w pompach typu FZ
Pompy FZ produkowane są w dwóch wykonaniach materiałowych
Części pompy | Wykonanie materiałowe “d” | |
1 | 2 | |
Korpus łożyskowy górny | żeliwo szare | żeliwo chromowe |
Korpus łożyskowy dolny | ||
Korpus tłoczny | ||
Korpus ssawny | ||
Korpus uszczelnienia | ||
Wirnik * | ||
Płaszcz silnika | stal nierdzewna | |
Wał agregatu | ||
Blacha sitowa | ||
Części złączne | stal nierdzewna | |
Olej w komorze olejowej i silniku | olej wazelinowy biały |
*) w agregacie FZB.1 wirnik wykonany jest z mosiądzu
Wykonanie konstrukcyjne
Wykonania konstrukcyjne oznaczone są kodem e1 e2 e3 e4 z czego:
“e1” – przystosowanie do silnika
“e2 e3 e4” – rezerwa oznaczona zawsze cyfrą “0”
“e1” = 1 | silnik jednofazowy |
“e1” = 2 | silnik trójfazowy |
“e1” = 3 | silnik jednofazowy z wyłącznikiem pływakowym |
Kompletność dostaw
4 – Kompletność podstawowa,
6 – Dodatkowo kolano nakrętno – wkrętne 2″ typ A4 (PN/H 74392),
7 – Dodatkowo kolano nakrętno – wkrętne 2″ typ A4 (PN/H 74392) oraz
końcówka przyłączeniowa węża 2″.
Wyposażenie dodatkowe
- Urządzenie zabezpieczająco sterujące,
- Kolano sprzęgające.
Cechy:
- nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne,
- gwarantowana wieloletnia niezawodna praca i łatwy dostęp do części zamiennych,
- realizacja indywidualnych wymagań, dopasowanie wyrobów do potrzeb klienta,
- stały nadzór techniczny oraz gwarancyjna i pogwarancyjna obsługa serwisowa,
- niski koszt zakupu i eksploatacji,
- stosunkowo duża żywotność w trudnych warunkach eksploatacyjnych.
Konstrukcja
Agregaty FZ to zatapialne, jednostopniowe, pompy odśrodkowe napędzane silnikiem indukcyjnym w układzie monoblokowym. W zależności od odmiany agregatu mamy do czynienia z czterema rodzajami wirników: jednostronnie otwarty (FZA.1), zamknięty (FZB.1). Silnik agregatu jest hermetycznie zamknięty i dla polepszenia warunków wymiany z otoczeniem wypełniony jest olejem wazelinowym białym, który jednocześnie smaruje łożyska toczne wału. Hermetyzację silnika osiągnięto przez zabudowę dwóch uszczelnień rozdzielonych komorą olejową pełniącą rolę bufora pochłaniającego przecieki uszczelnienia mechanicznego (stąd konieczność jego okresowej wymiany) oraz źródła smarowania dla obu uszczelnień. Uszczelnienie od strony silnika, to pierścień uszczelniający specjalnej konstrukcji (typu ATD). Od strony pompy zabudowane jest uszczelnienie mechaniczne typu MG-1 (materiał uszczelnienia – para cierna: węglik krzemu/węglik krzemu).